بارداری پرخطر

عوامل موثر در بارداری پرخطر

تمامی بانوان زمانی که اقدام به بارداری می‌ کنند سعی دارند تا شرایط جسمانی و روحی خود را در وضعیت ایده آل قرار داده تا مبادا در ۹ ماهه‌ ای که پیش رو دارند عوارض و آسیب‌ های مختلف را تجربه کنند.

اما گاهی بنا به دلایل مختلف بانوان در طی بارداری آسیب‌ هایی را تجربه می‌ کنند که از نظر پزشکان این فرد بارداری پرخطری داشته و باید تحت مراقبت‌ های ویژه قرار بگیرد.

بی دلیل نیست که تمامی متخصصان و پزشکان به بانوان توصیه و تاکید فراوان دارند که پیش از آغاز بارداری حتماً شرایط جسمانی را در وضعیتی مطلوب قرار دهند، به عنوان مثال اضافه وزن و یا عدم کنترل بیماری‌ های زمینه‌ ای باعث میشود تا دوره بارداری برای افراد بسیار سخت و طاقت فرسا شده و قطعاً مادر و جنین متحمل آسیب‌ های بسیار زیادی خواهند شد.

پزشکان بر این باورند که اگر افراد شاخص توده بدنی بیش از حد مجاز داشته باشند قطعاً در دوره بارداری با افزایش وزن زیاد مواجه شده و به مرور زمان آسیب‌ هایی در سایر اندام‌ های بدن رخ خواهد داد.

همواره باید بدانید بانوانی که با دیابت و یا فشار خون بالا مواجه هستند قطعاً در دوره بارداری محدودیت‌ های بیشتری نسبت به سایر بانوان خواهند داشت و باید پیش از بارداری این بیماری‌ ها را تحت کنترل درآورده تا بتوانند بارداری را با سلامت کامل سپری نمایند.

افراد مبتلا به صرع و بیماران کلیوی کسانی هستند که باید در طی بارداری حتماً وضعیت جسمانی خود و جنین را بررسی کرده تا مبادا آسیب‌ های پنهان برای آنها دردسر آفرین شود.

از دیگر عوامل تاثیرگذار بر بارداری پرخطر می‌ توان به مصرف انواع مواد مخدر توسط مادر اشاره کرد، البته بانوان بالای ۳۵ سال ممکن است بارداری‌ های پر خطری داشته باشند و افرادی که بیش از سه بار سقط جنین را تجربه کرده و یا به بیماری‌ های عفونی مبتلا هستند به احتمال خیلی زیاد بارداری‌ های پر خطری را پیش رو خواهند داشت.

با این حال اگر افراد بارداری‌ های دو یا چند قلو داشته باشند و یا در خانواده سابقه تولد نوزاد زودرس و یا ناقص را تجربه کرده باشند بهتر است که با آغاز دوره بارداری حتماً تحت نظر متخصصان قرار گرفته تا مبادا با آسیب‌ های مشابه مواجه شوند.

مسئله بسیار مهم و قابل توجهی که باید بدانید این است که اگر مادر بارداری پر خطری داشته باشد ممکن است دچار زایمان زودرس شده و یا مسمومیت حاملگی و یا پره اکلامپسی را نیز تجربه کند، البته در چنین مواقعی سلامت جفت نیز به خطر افتاده و مادر ممکن است در طی بارداری با عوارض سخت و سنگین نیز مواجه شود.

خود مراقبتی در بارداری پرخطر

با آغاز دوره بارداری تمامی بانوان موظفند که تحت نظر متخصصان از سلامت خود و جنین محافظت نمایند، اما اگر پزشک تشخیص دهد که بانوان با بارداری پرخطر مواجه هستند شرایط کمی خاص و ویژه بوده و مراقبت‌ ها کمی اصولی‌ تر و حساس‌ تر پیش می‌ رود، بانوان در دوره بارداری باید از سلامت خود محافظت کنند تا هیچ نوع آسیبی سلامت جنین را تهدید نکند.

بهتر است که حتماً آزمایشات دوره بارداری را به طور کامل انجام داده و در مراقبت از خود به هیچ عنوان کوتاهی نکنید.

با گذر از سن ۳۵ سالگی ممکن است بانوان بارداری‌ های پرخطر را تجربه کنند پس به همین دلیل است که تمامی آزمایشات قبل و حین بارداری باید انجام شده و تحت نظر متخصصان از آسیب‌ های مختلف پیشگیری نمایید.

علاوه بر انجام آزمایشات و چکاپ‌ های تخصصی اگر مادر بتواند رژیم غذایی مناسبی داشته باشد قطعاً بر سلامت او اثرگذار خواهد بود، مصرف درست و به اندازه پروتئین، انواع لبنیات و میوه‌ ها و سبزیجات کمک می‌ کند تا سایر آسیب‌ های جسمانی پیش نیامده و قطعاً دوره بارداری با سلامت و سهولت طی خواهد شد.

اگر پزشکان انواع مکمل‌ ها به ویژه اسید فولیک را برای بانوان تجویز می‌ کنند باید آنها را در زمان مناسب و با دوز مشخص مصرف کنند.

بهتر است که تمامی توصیه‌ های پزشک را جدی گرفته و تا حد ممکن از سلامت روانی و جسمی خود محافظت کنید، همچنین در مواجهه با سایر بیماری‌ ها قرار نگرفته و از خود مراقبت کنید تا مبادا با سرما خوردگی و انواع عفونت‌ ها مواجه شوید.

بررسی علائم خطرناک در بارداری

بسیاری از بانوان تمایل دارند تا پیش از بارداری سطح آگاهی خود را نسبت به آسیب‌ های این دوره حساس افزایش داده تا اگر با علائم نامعقولی مواجه شدند متوجه حضور آسیب‌ های احتمالی شده و سریعاً به پزشک مراجعه نمایند.

اگر متوجه میشوید که تورمی در ناحیه صورت و یا دست‌ ها و پاها به صورت ناگهانی اتفاق می‌ افتد باید حتماً جهت بررسی‌ های بیشتر به پزشک مراجعه نمایید.

البته پزشکان مشکلات بینایی و یا تاری دید را برای بانوان باردار بسیار خطرناک دانسته و معتقدند که هرگونه خونریزی از ناحیه واژینال و یا خروج ناگهانی مایع از این قسمت بدن می‌ تواند از علائم هشدار دهنده باشد.

تمامی متخصصان فعال در حوزه زنان و زایمان توصیه دارند که به محض مشاهده تغییرات محسوس در میزان حرکات جنین و از دست رفتن هوشیاری ناگهانی مادر سریعاً به پزشک مراجعه نمایید.

همچنین دردهایی که به طور مداوم در قسمت پایینی لگن اتفاق می‌ افتد و حتی انقباضات بسیار زیاد در این بخش بدن می‌ تواند از علائم هشدار دهنده باشد و باید سریعاً به آن رسیدگی شود.

برخی از بانوان در دوره‌ های بارداری مشکلاتی را تجربه می‌ کنند که ممکن است بر اثر سهل انگاری و عدم توجه آنها به سلامتشان اتفاق بیفتد، با این حال بهتر است که این دوره حساس را کاملاً جدی دانسته و به هیچ عنوان از سلامت خود و جنین غافل نباشید.

با این حال باید تمامی علائم خطرآفرین را شناسایی کرده تا در صورت مواجهه با هر کدام از آنها سریعاً به پزشک مراجعه نمایید، هرگونه علائم نامعقول در دوره بارداری می‌ تواند از علائم هشدار دهنده باشد و اگر متوجه میشوید که حال عمومی مساعدی ندارید باز هم موظفید که به پزشک مراجعه کرده تا وضعیت جسمانی شما و حتی موقعیت جنین خیلی دقیق‌ تر و تخصصی مورد بررسی قرار بگیرد.

یک پاسخ

1. دوستان من تو بارداری یک جسم سنگین بلند کردم و دچار لکه بینی شدم میتونین کمک کنید چیکار باید بکنم؟