بارداری خارج از رحم

بارداری خارج از رحم چیست؟

با شروع روند بارداری نگرانی‌ های زیادی ممکن است برای افراد اتفاق بیفتد که یکی از مهمترین آنها این است که آیا تخمک بارور شده در موقعیت و جایگاه درستی در رحم قرار گرفته است یا خیر.

اگر چنین وضعیتی با اختلال مواجه شود اصطلاحا به آن بارداری خارج از رحم گفته میشود به گونه‌ ای که تخمک بارور شده به جای قرار گرفتن در بخش اصلی رحم در لوله‌ های فالوپ به دام افتاده و در همان مکان شروع به بزرگتر شدن می‌ کند.

حتماً شما هم شنیده‌ اید که بارداری خارج از رحم با درد بسیار زیاد همراه است زیرا بزرگتر شدن جنین در لوله‌ های فالوپ باعث ایجاد فشار در این بخش حساس شده و قطعاً آسیب‌ های زیادی را نیز به همراه خواهد داشت.

لازم به ذکر است که اگر تخمک بارور شده در لوله‌ های فالوپ قرار بگیرد قطعاً رشد آن نهایتاً منجر نابودی تخمک شده و به نوزاد تبدیل نمیشود بلکه تنها برای مادر خطرات بسیار زیادی را به همراه خواهد داشت.

بارداری خارج از رحم یکی از مهمترین دلایلی است که تمامی پزشکان بر چکاپ‌ های ماه‌ های اول تاکید فراوان دارند تا مطمئن شوند نطفه در جایگاه اصلی و قسمت درست رحم قرار گرفته است یا خیر.

با این حال پزشکان بعد از مثبت شدن نتیجه آزمایش بارداری در هفته‌ های ۶ تا ۸ به بانوان توصیه می‌ کنند که حتماً جهت انجام سونوگرافی به مراکز مربوطه مراجعه نمایند تا مطمئن شوند که تخمک در لوله‌ های فالوپ به دام نیفتاده و روند صحیح بارداری را نیز اعلام می‌ کنند.

علت بارداری خارج از رحم

بارداری خارج از رحم یکی از مسائلی است که ممکن است برای هر فرد در این دوران اتفاق بیفتد، اما دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است بر این فرایند اثرگذار بوده و می‌ تواند منجر به بروز چنین اختلالی شود.

به طور قطعی پزشکان و محققان دلیل قطعی را برای بارداری خارج از رحم اعلام نکرده اند اما معتقدند که مشکلات خاصی مانند بیماری‌ های التهابی لگن می‌ تواند بر این مسئله اثرگذار باشد و بسیاری از بیماری‌ ها و عفونت‌ های مقاربتی نیز بر این مسئله تاثیر خواهند داشت.

از طرف دیگر اگر شخصی در قسمت لوله‌ های فالوپ جراحی‌ هایی را انجام دهد ممکن است در آینده با احتمال بسیار کم بارداری خارج از رحم را تجربه کند.

البته داشتن سابقه ناباروری و انجام روش‌ های درمانی خاص و مصرف برخی از داروها عاملی برای تشدید چنین مسئله‌ ای خواهد بود.

نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که اگر بانوان با وجود ای یو دی باردار شوند ممکن است تخمک بارور شده در لوله‌ های فالوپ به دام بیفتد، پس بهتر است که در صورت استفاده از روش‌ های جلوگیری خاص مانند آی یو دی گاهاً جهت بررسی وضعیت آن به پزشک مراجعه کرده تا هرگز با چنین مسائلی مواجه نشوید.

از طرف دیگر استفاده از انواع دخانیات و سیگار کشیدن توسط بانوان و افزایش سن در محدوده ۳۵ تا ۴۰ سال ممکن است شانس بارداری خارج از رحم را نیز افزایش دهد.

تمامی موارد گفته شده تنها بخشی از آسیب‌ هایی است که بر بارداری خارج از رحم موثر هستند و البته ممکن است بنا به دلایل ناشناخته نیز با چنین مسئله‌ ای مواجه شوید.

علائم حاملگی خارج از رحم

هرگونه مشکل در روند بارداری به واسطه تصویربرداری و سونوگرافی مشخص خواهد شد، با این حال اعلام بارداری خارج از رحم به صورت قطعی تنها از طریق سونوگرافی امکان‌ پذیر است اما گاهاً حالات دیگری در بدن نمایان میشود که نشان دهنده چنین آسیب و عارضه‌ ای خواهد بود.

اگر دردهای خفیف تا شدید در سمت یکی از تخمدان‌ ها اتفاق بیفتد و به صورت مداوم و پیوسته ادامه داشته باشد در اغلب موارد مربوط به بارداری خارج از رحم خواهد بود.

همچنین خونریزی‌ های بی‌ موقع از ناحیه واژن و یا هرگونه ترشحات قهوه‌ ای رنگ کاملاً آبکی و مایع از دیگر نشانه‌ های بارداری خارج از رحم است.

ناگفته نماند که احساس درد در سرشانه‌ ها نیز می‌ تواند از نشانه‌ های چنین عارضه‌ ای باشد، البته برخی از پزشکان هرگونه سوزش و درد زیاد هنگام ادرار کردن را نشانه‌ ای از بارداری خارج از رحم می‌ دانند.

اگر دوره قاعدگی شما با نظم درست اتفاق نیفتد و یا سایر علائم بارداری را همراه با قطع قاعدگی تجربه می‌ کنید و به دنبال آن دردهای پیوسته را در ناحیه شکم حس می‌ کنید باید بدانید که به احتمال خیلی زیاد بارداری خارج از رحم برای شما اتفاق افتاده است.

برخی از بانوان با آغاز دوره حاملگی خارج از رحم علائمی را مشابه سقط جنین تجربه می‌ کنند به گونه‌ ای که دردهای پیوسته در ناحیه شکم اتفاق افتاده و این افراد حال عمومی مساعدی نخواهند داشت و ممکن است مشکلاتی مانند تهوع و یا دلپیچه‌ های پیوسته را نیز تجربه کنند.

مسئله مهم این است که گاهاً بارداری‌ های خارج از رحم تا زمانی که تخمک رشد می‌ کند علائمی نداشته و به صورت ناگهانی با آسیب‌ های زیادی مواجه خواهید شد، به همین دلیل است که انجام سونوگرافی در ماه‌ های اولیه بارداری الزامی و ضروری بوده و باید برای بررسی سلامت انجام شود.

درمان بارداری خارج رحم

زمانی که پزشکان بارداری خارج از رحم را تشخیص می‌ دهند خیلی سریع و فوری سعی دارند تا تخمک را از موقعیت نامناسبی که دارد خارج کرده تا علاوه بر حفظ سلامت رحم به این بارداری ناموفق خاتمه دهند.

در مواردی مشاهده میشود تخمک باروری که در لوله‌ های فالوپ به دام می‌ افتد خود به خود از بین رفته و دفع میشود اما اگر چنین اتفاقی رخ ندهد پزشکان باید از سایر روش‌ های درست استفاده کنند.

در موارد زیادی از طریق تزریق داروهای خاص پزشک می‌ تواند رشد تخمک‌ را متوقف کرده و سایر فعالیت‌ ها جهت خروج آن از لوله‌ های فالوپ انجام میشود.

گاهاً پزشکان با انجام یک جراحی لاپاراسکوپی و با بیهوشی‌ کوتاه مدت سعی دارند تا تخمک بارور شده را از لوله‌ های فالوپ جدا کرده تا سلامت رحم را حفظ کنند.

اگر فعالیت‌ های درمانی جهت اتمام حاملگی‌ های خارج از رحم به موقع و در زمان درست انجام شود پزشکان و متخصصان با حفظ سلامت رحم شرایط را برای بارداری های بعدی  فراهم می کنند.